Statut "Fundacji Aktywnej Rehabilitacji" w Warszawie
Działając na podstawie art. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. nr 21, poz. 97), fundatorzy ustalają statut fundacji pod nazwą "Fundacja Aktywnej Rehabilitacji" (FAR) w Warszawie, zwanej dalej "Fundacją".
ROZDZIAŁ I
NAZWA, SIEDZIBA I TEREN DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 1
Fundacja nosi nazwę: Fundacji Aktywnej Rehabilitacji ("FAR").
§ 2
Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
§ 3
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może działać poza obszarem Polski, jeżeli służyć to będzie realizacji jej celów statutowych i pozostanie w zgodzie z porządkiem prawnym Rzeczypospolitej Polskiej i innego państwa.
§ 4
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 5
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
ROZDZIAŁ II
CEL, ZAKRES I FORMY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 6
Celem Fundacji jest:
- aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych z upośledzeniem narządu ruchu poprzez:
- organizowanie ośrodków i obozów aktywnej rehabilitacji, gdzie uprawiany będzie sport
mający na celu zwiększenie aktywności fizycznej i psychicznej osób niepełnosprawnych, jak też współdziałanie w tego rodzaju działaniach z innymi organizacjami; - działalność informacyjno-propagandową, polegającą przede wszystkim na rozbudzaniu aktywności życiowej osób niepełnosprawnych;
- dostarczanie sprzętu rehabilitacyjnego i innych środków niezbędnych do życia i pracy osób niepełnosprawnych;
- wspieranie osób niepełnosprawnych w przechodzeniu na otwarty rynek pracy;
- organizowanie ośrodków i obozów aktywnej rehabilitacji, gdzie uprawiany będzie sport
- pomoc w przystosowaniu stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- szkolenie i doskonalenie zawodowe osób niepełnosprawnych;
- dostosowanie lokali mieszkalnych i innych obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- wszelkie inne działania zgodne z duchem niniejszego postanowienia.
§7
Fundacja może na obszarze swojego działania otwierać oddziały, przedstawicielstwa (w tym zagraniczne) i inne placówki.
§8
- W realizacji swoich działań statutowych Fundacja współpracuje z organami władzy i administracji państwowej, organizacjami społecznymi i gospodarczymi, szkołami wyższymi, instytutami naukowymi i innymi osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą.
- Fundacja może być członkiem organizacji społecznych i gospodarczych, do których przystępuje na podstawie umowy.
- Dla realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić odrębnie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Fundacja realizuje odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie następujących zdań publicznych:
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania - wg art. 4 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży - wg art. 4 ust. 1 pkt. 12 w/w ustawy;
- działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt. 1-23 ustawy - wg art. 4 ust. 1 pkt. 24 w/w ustawy.
Fundacja realizuje nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie następujących zdań publicznych:
- działalności charytatywnej - wg art. 4 ust. 1 pkt. 2 w/w ustawy;
- ochrony i promocji zdrowia - wg art. 4 ust. 1 pkt. 5 w/w ustawy;
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych - wg art. 4 ust. 1 pkt. 6 w/w ustawy;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy - wg art. 4 ust. 1 pkt. 7 w/w ustawy;
- upowszechniania kultury fizycznej i sportu - wg art. 4 ust. 1 pkt. 14 w/w ustawy;
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą - wg art. 4 ust. 1 pkt. 20 w/w ustawy;
- promocji i organizacji wolontariatu - wg art. 4 ust. 1 pkt. 23 w/w ustawy.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 9
- Początkowy majątek Fundacji stanowi 400.000 (czterysta tysięcy złotych) oraz 200 (dwieście) dolarów USA.
- Fundacja czerpać będzie również środki ze zbiórek publicznych, ze spadków, zapisów lub darowizn osób prawnych i fizycznych, mających swoje siedziby w Polsce i za granicą.
- Przedmiotem spadków, zapisów lub darowizn mogą być środki płatnicze, papiery wartościowe, nieruchomości i mienie ruchome.
- Wynagrodzenia uzyskiwane z tytułu działalności odpłatnej pożytku publicznego nie mogą przekraczać wysokości zapewniającej zwrot kosztów bezpośrednich i zapewnienia ciągłości tej działalności.
§10
- Majątek Fundacji przeznacza się na fundusze: zakładowy i obrotowy.
- Fundatorzy przeznaczają:
- na fundusz zakładowy kwotę 200.000 (dwieście tysięcy) złotych i 100 $ (sto dolarów USA);
- na fundusz obrotowy kwotę 200.000 (dwieście tysięcy) złotych i 100 $ (sto dolarów USA).
- Zarząd Fundacji stosownie do możliwości może podwyższyć wysokość funduszu zakładowego.
- Fundusz zakładowy przechowywany jest w Powszechnej Kasie Oszczędności lub innym banku, będącym jednostką gospodarki uspołecznionej z tym, że odsetki od tego przeznacza się na fundusz obrotowy.
- Fundusz obrotowy przeznaczony jest na pokrycie wszystkich wydatków związanych z realizacją zadań określonych w §6.
§ 10a
Fundacji zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich;
- wykorzystywania lub przekazywania majątku organizacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferowanych warunkach;
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie;
ROZDZIAŁ IV
ZARZĄD FUNDACJI
§11
- Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz.
- Zarząd podejmuje wszelkie uchwały i decyzje w granicach swoich kompetencji i zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
- Zarząd jest organem Fundacji właściwym do rozstrzygania i prowadzenia wszystkich spraw, o ile nie są zastrzeżone dla Rady Fundacji.
§12
- Zarząd składa się z trzech do siedmiu członków, w tym prezesa i jego zastępcy.
- Pierwszy Zarząd Fundacji składa się z trzech osób tj. z fundatorów oraz osoby przez fundatorów wyznaczonej.
- O potrzebie zwiększenia składu Zarządu oraz zmiany niektórych jego członków stanowi, zwykłą większością głosów w obecności minimum 3/4 członków, urzędujący Zarząd.
- Członka Zarządu może odwołać Rada Fundacji w sytuacji, gdy:
- z przyczyn zdrowotnych utracił możliwość wykonywania swoich zadań, co stwierdza odpowiednie orzeczenie lekarskie,
- popełnił przestępstwo, co jest niesporne, a akt oskarżenia został wniesiony do sądu,
- wyrządził Fundacji znaczną szkodę majątkową ze swojej winy, co uznał lub stwierdza orzeczenie sądu.
§13
- Na czele Zarządu stoi prezes, który kieruje jego działalnością.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes, a w razie jego nieobecności jego zastępca.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym zaproszone osoby.
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane, a protokół podpisują prezes bądź jego zastępca oraz protokolant.
- Tryb pracy Zarządu i podział czynności pomiędzy jego członków określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§14
- Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz ich podpisywania w imieniu Fundacji wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
- Czynności prawnych wobec Prezesa Zarządu w imieniu Fundacji dokonuje oraz zawiera z nim umowy Przewodniczący Rady Fundacji lub pełnomocnik przez Radę do tego celu ustanowiony. Prezes Zarządu Fundacji reprezentuje Fundację przy czynnościach wobec pozostałych członków Zarządu Fundacji.
§15
Do obowiązków Zarządu Fundacji w szczególności należy:
- zarządzanie majątkiem Fundacji;
- planowanie i wykonywanie zadań wynikających z celów Fundacji;
- podejmowanie działań zmierzających do powiększenia majątku Fundacji, w tym tworzenie zakładów gospodarczych;
- propagowanie w prasie, radiu i telewizji oraz wydawnictwach celów i zasad działalności Fundacji oraz wskazywanie możliwości korzystania z pomocy Fundacji;
- przyjmowanie spadków, zapisów i darowizn;
- planowanie wykorzystania środków finansowych i innych zasobów majątkowych Fundacji;
- opracowanie sprawozdania z działalności Fundacji i przygotowanie sprawozdania finansowego za rok ubiegły;
- tworzenie oddziałów, przedstawicielstw i innych placówek;
- opracowanie regulaminów i instrukcji dotyczących działalności Fundacji;
- ustalenie zasad wynagrodzenia za pracę członków Zarządu i pracowników Fundacji;
- składanie Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej sprawozdań z działalności Fundacji i jej Zarządu oraz
z wykorzystania środków finansowych i innych zasobów Fundacji, po ich zatwierdzeniu przez Radę Fundacji.
ROZDZIAŁ IV a
RADA FUNDACJI
§ 15a
- Rada Fundacji jest organem nadzoru i kontroli programowej Fundacji. Kadencja Rady trwa 6 lat i upływa z chwilą przyjęcia sprawozdania finansowego za ostatni rok kadencji.
- Rada Fundacji składa się z 3 osób powoływanych przez:
- Ministra właściwego do spraw zdrowia,
- Ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
- Ministra właściwego do spraw edukacji narodowej i sportu.
Jeżeli organ upoważniony do powołania członka Rady nie dokona tego w terminie 30 dni od dnia powiadomienia go listem poleconym przez Prezesa Zarządu lub pozostałych członków Rady o wygaśnięciu członkostwa w Radzie lub rezygnacji członka Rady albo upływie kadencji, uprawnienie do powołania członka Rady w to miejsce przypada Zarządowi z tym, że kandydatura musi uzyskać akceptację pozostałych członków Rady Fundacji.
Pierwszy skład Rady Fundacji składa się z 3 osób powołanych przez Zarząd spośród kandydatów zgłoszonych przez Ministra właściwego do spraw zdrowia.
Członkiem Rady Fundacji nie może być:
- Członek Zarządu, ani osoba pozostająca z nim w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- Likwidator, Kierownik placówki, przedstawicielstwa bądź oddziału Fundacji oraz zatrudniony w Fundacji główny księgowy, radca prawny lub adwokat oraz inny pracownik podległy bezpośrednio członkowi zarządu Fundacji,
- Osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Rada Fundacji działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu Rady Fundacji.
- Do kompetencji Rady Fundacji należy:
- Nadzór nad działalnością Fundacji w tym rozpatrywanie rocznych sprawozdań finansowych;
- Udzielanie członkom Zarządu absolutorium z wykonania przez nich obowiązków;
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji oraz z wykorzystywania środków finansowych i innych zasobów, składanych przez Zarząd Fundacji Ministrowi właściwemu ds. zdrowia;
- uchwalanie własnego regulaminu i wybór Przewodniczącego Rady;
- zatwierdzanie przedstawionych przez Zarząd rocznych i wieloletnich programów działalności Fundacji;
- składanie Ministrowi właściwemu ds. zdrowia rocznych sprawozdań z działalności Rady Fundacji;
Rada Fundacji wykonuje swoje prawa i obowiązki na posiedzeniach kolegialnie, podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów całego składu.
Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się co najmniej raz do roku. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący
z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub co najmniej 2 członków Rady zawiadamiając pisemnie o posiedzeniu członków Rady i Zarząd Fundacji na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem. Jeżeli Przewodniczący Rady nie zwoła jej posiedzenia w terminie to posiedzenie Rady zwołuje Prezes Zarządu.Członkom Rady Fundacji przysługuje prawo do wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady
i wykonywanie nadzoru. Mogą oni otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.Mandat członka Rady wygasa:- z upływem kadencji,
- w wyniku rezygnacji,
- z upływem 180 dni choroby lub trwałej niezdolności do wykonywania funkcji członka Rady.
ROZDZIAŁ V
LIKWIDACJA FUNDACJI
§16
- W przypadku uznania przez Zarząd konieczności likwidacji Fundacji podejmuje on stosowną uchwałę.
- Uchwała w podmiocie likwidacji Fundacji zapada większością głosów, przy czym w posiedzeniu powinno brać udział co najmniej 3/4 ogólnej liczby członków Zarządu.
- Zarząd Fundacji Aktywnej Rehabilitacji na drodze uchwały wskaże inną fundację lub stowarzyszenie, realizujące cele statutowe na rzecz osób niepełnosprawnych, któremu przekazany zostanie majątek rozwiązywanej Fundacji.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§17
- Statut wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Fundację osobowości prawnej.
- Zmiana Statutu następuje w drodze uchwały Zarządu, zwykłą większością głosów w obecności minimum 3/4 członków urzędującego Zarządu.
Uchwała została podjęta jednomyślnie.
Wybierz województwo: | |
dolnośląskie | kujawsko-pom. |
lubelskie | lubuskie |
łódzkie | małopolskie |
mazowieckie | podkarpackie |
podlaskie | pomorskie |
śląskie | świętokrzyskie |
warmińsko-maz. | wielkopolskie |
zachodniopom. |
Projekt MOBILITY
– Twoje auto dostosowane do potrzeb
związanych z niepełnosprawnością
Z ogromną przyjemnością informujemy,
że uruchomiony już został Projekt
MOBILITY, będący efektem współpracy
Toyota Motor Poland (TMPL) oraz
Fundacji Aktywnej Rehabilitacji „FAR”,
którego celem jest zapewnienie osobom
z niepełnosprawnością ruchową
dostępu do indywidualnie
dostosowanych samochodów...
1% za 0%.......
Utwórz SUBKONTO w Fundacji Aktywnej
Rehabilitacji FAR i zbieraj środki na swoją
rehabilitację. Subkonto można założyć
on-line: https://platformafar.pl/rejestracja
Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z RODO Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj ![]() ![]() |
Inspektor Ochrony Danych
Osobowych FAR
Szczegółowe informacje
Poradniki FAR – seria wydawnicza poświęcona najważniejszym problemom utrudniającym osobom poruszającym się na wózkach powrót do aktywnego życia. Zapraszamy do czytania »