poniedziałek, 2018-12-10 Danieli, Bohdana, Julii

Zajęcia regionalne



Fundacja Aktywnej Rehabilitacji rozpoczęła działania w ramach specjalistycznego projektu skierowany do dzieci i młodzieży. Jednym z jego elementów jest organizacja zajęć o charakterze rehabilitacyjno-sportowym.

Na tle szerokiej oferty zajęć dla dzieci niepełnosprawnych, FAR proponuje rzecz nietuzinkową: spotkania ukierunkowane na samodzielność i aktywność uczestników. Tu rodzice mogą zająć się sobą i swoimi problemami w trakcie zajęć przygotowanych specjalnie dla nich, zaś dzieci pozostawione pod opieką wykwalifikowanej kadry rozwijają swoją potrzebę działania, samodzielności i odrębności.
 

alt
Zajęcia odbywają się w formie gier i zabaw ruchowych. W trakcie zabawy dzieci ćwiczą:

  • współzawodnictwo (z poszanowaniem zasad fair-play);
  • współpracę w grupie;
  • koordynację ruchową, szybkość, siłę, gibkość i wytrzymałość;
  • utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • integracje z rówieśnikami

Metodyka zajęć została dobrana w taki sposób, aby jak najefektywniej prowadzić do zaplanowanych rezultatów. Z punktu widzenia ogólno wychowawczego gry i zabawy ruchowe są znakomitym bodźcem do podjęcia aktywności także w innych dziedzinach, znany jest także ich dobroczynny wpływ na sferę psychiczną człowieka, także małego.

Pracę z dzieckiem prowadzimy w trzech etapach: odznaczają się różnym stopniem trudności związanym z wiekiem i możliwościami psychofizycznymi dziecka.

Tematyka zajęć jest urozmaicona i zmienia się w ciągu roku. W całej Polsce obowiązuje jednak ta sama podstawa programowa, która gwarantuje osiągnięcie zamierzonych celów.

Co daje dzieciom udział w zajęciach?

  • usprawnianie fizyczne: kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń narządu ruchu, rozwijanie sprawności fizycznej, profilaktyka i korekta wad postawy;
  • naukę i doskonalenie techniki jazdy na wózku (pokonywanie barier architektonicznych);
  • zwiększenie samodzielności oraz poczucia własnych możliwości;
  • kształtowanie wartościowych postaw społecznych: przyzwyczajanie do działania w zespole, naukę przestrzegania przepisów i zasad, naukę wchodzenia w role wymagające różnych cech np. sędzia w grze – sprawiedliwy i bezstronny lub uczestnik gry – zdyscyplinowany i podporządkowany interesom grupy;
  • kształtowanie poprzez zabawę cech sprzyjających osiąganiu odpowiednich wyników w nauce: uwaga, pamięć, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp.;
  • nawiązywanie kontaktów i więzi z rówieśnikami,
  • odprężenie, dobrą zabawę.

Co daje rodzicom udział w zajęciach?

  • wiedzę na temat parametrów doboru odpowiedniego dla dziecka sprzętu ortopedycznego,
  • naukę asekuracji dziecka podczas zajęć techniki jazdy,
  • zwiększenie własnego poczucia bezpieczeństwa – jestem bardziej świadomy problematyki związanej z niepełnosprawnością mojego dziecka (udział w wykładach o następstwach przepukliny oponowo-rdzeniowej, odleżynach, urologii, diecie)
  • wskazanie rozwiązań związanych z dostosowaniem mieszkania, domu i jego najbliższego otoczenia, z wyborem szkoły, wyborem specjalisty, zaznajomienie się z prawami przysługującymi osobom niepełnosprawnym,
  • możliwość wymiany doświadczeń z innymi rodzicami,
  • poczucie przynależności do grupy,
  • wspólny cel działania,
  • poczucie sprawczości,
  • nabycie umiejętności dostrzegania potencjału swojego dziecka, które może stać się samodzielne,
  • kontynuację i przeniesienie na domowy grunt umiejętności nabytych przez dziecko podczas zajęć regionalnych lub szkoleń weekendowych,
  • zrozumienie, że dziecko jest indywidualną jednostką, która ma prawo do autonomii, samodzielności i realizowania się.
     

Przykładowe tematy zajęć dla dzieci i rodziców:
 

l.p DZIECIRODZICE
1Technika jazdy na wózku testyWÓZEK - sprzęt (zajęcia na wózkach)
2ZAJĘCIA W PLENERZE - podchody, crossWÓZEK - asekuracja, plener (zajęcia na wózkach)
3Trening ogólno usprawniającyUROLOGIA+ HIGIENA
4Gry i zabawy: BOCCIA, UNIHOKEJ, SPRINT, SLALOM, PIŁKA, DARTDIETA
5TURNIEJ gier zespołowych/GRA TERENOWAODLEŻYNY - aspekty medyczne
6TANIEC INTEGRACYJNYPRAWO  - dofinansowania
7Samodzielność i samoobsługa – przesiadanie się, ubieranie, posiłki itp.Przepuklina Oponowo Rdzeniowa -następstwa
8SPOTKANIE ŚWIATECZNEADAPTACJA PRZESTRZENNA
9SPOTKANIE KARNAWAŁOWEEDUKACJA
10Zawody - Wspólne uczestnictwo dzieci i rodziców w współzawodnictwie.